Giełda klasyków: Wyścigowe legendy w Paryżu

W nadchodzącym tygodniu oczy miłośników klasycznych samochodów z pewnością będą skupione na Paryżu. Już 5 lutego odbędzie się licytacja RM Auctions, 6 lutego licytować będzie Bonhams, 7 i 8 z kolei - Artcurial Motorcars organizuje Retromobile 2014 i Solo Alfa - kolejne dwie aukcje, na których wręcz przebierać możemy wśród przepięknych okazów.

1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype

1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype (RM Auctions)

RM Auctions zachwyca wspaniałym doborem samochodów wyścigowych. Zestawione od lat 30-tych do czasów dzisiejszych pokazują przepiękny przekrój maszyn stworzonych do tego, by jak najszybciej przemieszczać się po torach całego świata, a w szczególności — po Le Mans, które dla Francuzów jest obiektem kultu. Gotówka kolekcjonerów z pewnością znów popłynie wartkim strumieniem.

1936 Delahaye 135 S

1936 Delahaye 135 S

Jeden z 16 skonstruowanych i 7 istniejących do dzisiaj. Ma na koncie zwycięstwo w klasie w 24h wyścigu Spa w 1936 roku. 160 KM z 6-cylindrowej jednostki 3,6 l, czterobiegowa skrzynia, niezależne zawieszenie przednich kół i hydraulicznie sterowane hamulce bębnowe.
1936 Delahaye 135 S

Przewidywana cena: 1–1,5 mln euro

1950 Aston Martin DB2

1950 Aston Martin DB2

Jest to 13 wyprodukowany egzemplarz (wszystkich DB2 było 411, w tym 50 z charakterystycznym grillem w kształcie tarki). 4 w klasie w 6-godzinnym wyścigu Sebring w 1950. Ponad 200 KM, 6-cylindrowa, rzędowa, 3-litrowa jednostka zasilana potrójnymi gaźnikami Webera 35 DCOE.
1950 Aston Martin DB2

Przewidywana cena: 270–345 tys. euro

1953 Gordini Type 24 S

Zobacz również: Start sezonu Youngtimer Warsaw

1953 Gordini Type 24 S

Między '46 a '57 Gordini zdołał zbudować zaledwie 32 wozy, które były w stanie dotrzymywać tempa o wiele bogatszym zespołom, jak Ferrari, Maserati, Lancia, Mercedes, Jaguar czy Aston Martin. Najbardziej charakterystycznym elementem tego egzemplarza jest rzędowy silnik 8-cylindrowy, zbudowany z połączenia dwóch jednostek. 265 KM, pięciobiegowa skrzynia biegów, hamulce tarczowe przy wszystkich kołach.
1953 Gordini Type 24 S

Przewidywana cena: 3–4 mln euro

1955 Ferrari 750 Monza Spider by Scaglietti

1955 Ferrari 750 Monza Spider by Scaglietti

Jeden z 31 wyprodukowanych egzemplarzy, wielokrotny zwycięzca w klasie, 5. miejsce w generalce w wyścigu 12h Sebring w 1955. Ścigali się nim słynni amerykańscy kierowcy — Phil Hill i Caroll Shelby. 260 KM, 4-cylindrowy, 3-litrowy silnik Aurelio Lamprediego zasilany podwójnymi Weberami 45 DCO/A3, pięciobiegowa skrzynia, hamulce bębnowe.
1955 Ferrari 750 Monza Spider by Scaglietti

Przewidywana cena: 1,8–2,1 mln euro

1955 Jaguar D-Type

1955 Jaguar D-Type

Siódmy wyprodukowany egzemplarz z 53 dostarczonych klientom. To egzemplarz zakupiony przez Biba Stillwella, który wygrał nim czterokrotnie tytuł mistrzowski w Australii. Około 300 KM, R6 3,8 litra, 4 biegowa skrzynia, hamulce bębnowe. Jaguar D-Type był rewolucyjny dzięki aerodynamicznej sylwetce, a stał się ikoną dzięki trzykrotnemu zwycięstwu w 24h Le Mans.
1955 Jaguar D-Type

Przewidywana cena: 4,1–4,7 mln euro

1964 Porsche 904 Carrera GTS

1964 Porsche 904 Carrera GTS

Pierwszy egzemplarz sprowadzony do Wielkiej Brytanii, jedyny w barwach Irish Green. 185 KM, 2-litrowy 4-cylindrowy silnik, 5-biegowa skrzynia, niezależne zawieszenie wszystkich kół, 4 hamulce tarczowe.
Więcej na stronie Giełdy klasyków.
1964 Porsche 904 Carrera GTS

Przewidywana cena: 1–1,4 mln euro

1965 Ford Mustang 289

1965 Ford Mustang 289 Racing Car

Przygotowany współcześnie do wyścigów samochodów historycznych, z pełnym wyposażeniem i paszportem FIA.
1965 Ford Mustang 289 Racing Car

Przewidywana cena: 75–95 tys. euro

1969 Lola T70 Mk IIIb by Sbarro

1969 Lola T70 Mk IIIb by Sbarro

Lola to marka stworzona przez Erica Broadleya, jednego z konstruktorów Forda GT40, który po odejściu stworzył własny zespół, budując wozy dla amerykańskich klientów. Ponad 450 KM, silnik V8 zasilany czterema Weberami 48IDA, 5-biegowa skrzynia, niezależne zawieszenie wszystkich kół, wentylowane hamulce tarczowe.
1969 Lola T70 Mk IIIb by Sbarro

Przewidywana cena: 295–355 tys. euro

1973 Porsche 917/30 Can-Am Spyder

1973 Porsche 91730 Can-Am Spyder

Najmocniejszy samochód wyścigowy w historii. Co ciekawe ten egzemplarz jako jedyny nigdy nie brał udziału w zawodach. Około 1100 KM, 5-litrowa, podwójnie turbodoładowana 12-cylindrowa jednostka. 4 biegowa skrzynia, niezależne zawieszenie wszystkich kół, wentylowane hamulce tarczowe.
Więcej na stronie Giełdy klasyków.
1973 Porsche 91730 Can-Am Spyder

Przewidywana cena: 2,1–2,9 mln euro

1980 Alfa Romeo 179B Formula 1

1980 Alfa Romeo 179B Formula 1

Po sukcesach w początkach Formuły 1 (mistrzostwo '50–51), Alfa Romeo przez szereg lat pozostawała w stawce jako konstruktor silników ('61–79). Ten egzemplarz pochodzi z drugiego roku po powrocie do F1, w debiutanckim wyścigu w Argentynie Bruno Giacomelli dojechał nim do mety na 5-tym miejscu. 500 KM, 3-litrowe V-12, 5 biegów, niezależne zawieszenie wszystkich kół, hamulce tarczowe.
1980 Alfa Romeo 179B Formula 1

Przewidywana cena: 90–130 tys. euro

1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype

1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype

Jeden z 10 fabrycznych egzemplarzy z 1980. Zajął 3 miejsce w 24h Le Mans podczas historycznego finiszu, w którym Porsche zgarnęły 3 pierwsze miejsca. 620 KM, chłodzone powietrzem 6-cylindrowe 2,7 l z dwiema turbosprężarkami, 5 biegów, niezależne zawieszenie i wentylowane hamulce tarczowe. Pierwsze wyścigowe Porsche z nadwoziem samonośnym.
1982 Porsche 956 Group C Sports-Prototype

Przewidywana cena: 2,1–2,9 mln euro

1982 Rondeau M482 Le Mans GTP

1982 Rondeau M482 Le Mans GTP

Jean Rondeau skonstruował w sumie 19 wozów, w jednym z nich wygrywając 24h Le Mans w 1980. Ten licytowany egzemplarz przetrwał 5 wyścigów 24h Le Mans w latach 1983–87, bijąc tym swoisty rekord. 550 KM, 3,3 l V-8 Coswortha, niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami.
1982 Rondeau M482 Le Mans GTP

Przewidywana cena: 200–250 tys. euro

2008 Peugeot 908 HDi FAP Le Mans Prototype

2008 Peugeot 908 HDi FAP Le Mans Prototype

Jeden z dwóch zbudowanych w 2008 roku, drugie miejsce w wyścigu 24h Le Mans. Ponad 700 KM, 5,5 l, podwójnie turbodoładowany silnik Diesla V-12, 6-biegowa skrzynia sekwencyjna, niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami.
2008 Peugeot 908 HDi FAP Le Mans Prototype

Przewidywana cena: 1,4–1,8 mln euro

2010 Ferrari 599XX

2010 Ferrari 599XX

Jeden z 29 egzemplarzy zbudowanych do specjalnego programu wyścigowego Ferrari Corse Clienti. To fabryczny egzemplarz testowy, z przebiegiem zaledwie 600 km. 730 KM, 6-litrowe V-12, 6-biegowa skrzynia F1, hamulce ceramiczne. Ferrari 599XX znane jest z nieprawdopodobnego rekordu… na północnej pętli Nurburgringu Raffaele de Simone osiągnął nim czas o niemal pół minuty lepszy, niż w Enzo (6:58:16).
2010 Ferrari 599XX

Przewidywana cena: 800 tys.-1,1 mln euro

To nie wszystko

Jezeli nie macie jeszcze dość, więcej informacji o wybranych samochodach z aukcji znajdziecie na Giełdzie klasyków: www.gieldaklasykow.pl/tag/rm-auctions.

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Blogi:

Gumball 3000 w Warszawie - fotorelacja Bolesne zderzenie z rzeczywistością... Walki marek motoryzacyjnych, cz.1 Jak dobrać odpowiednią muzykę do jazdy? Jesienne Lamborghini Gallardo na płótnie Giełda klasyków: ranking najpopularniejszych Toyota Celica Dada: Modyfikowane klasyki Corvette C3 Na Berlin z aparatem, część II Od zaplecza - Autokult.pl i inni Zimowy wypad do Krakowa na dobry początek roku Kim jestem? Na Berlin z aparatem, część I Kultowy Garbus Mercedes 450 SL (R107) - podłoga Robert Kubica - nadzieja WRC Mercedes 450 SL (R107) - co kryje bagażnik? MotoOrkiestra Toruń BMW 5 F10 Giełda klasyków: Zjawiskowe Mercedesy od Brabusa Mercedes 450 SL (R107) - wnętrze Pijani kierowcy - zmora polskich dróg O ulicznych spostrzeżeniach i pomysłach na gry motoryzacyjne

Popularne w tym tygodniu:

Subaru BRZ 2.0i Sport+ 6AT (2017) – test [wideo] Jeep Wrangler w szczegółach MINI Cooper 5d 1.5 136 KM Seven Edition – test [wideo]