Giełda klasyków: Imponująca aukcja BMW

Oczy większości motoryzacyjnego świata zwrócone są na Genewę, tymczasem jest miejsce, które dla rzeszy fascynatów jest o wiele ciekawsze. To Amelia Island Concours d'Elegance, jeden z czterech dorocznych konkursów dla najwspanialszych samochodów zabytkowych, w tym roku odbywający się między 8 a 9 marca.

BMW 3.0 CSL

BMW 3.0 CSL (Gooding & Company)

W samym konkursie w klubie golfowym Amelia Island bierze udział ponad 250 wspaniałych samochodów, lecz to nie wszystko. Konkursowi towarzyszą dwie duże aukcje. Pierwsza organizowana przez Gooding & Company miała miejsce wczoraj. Druga — RM Auctions w hotelu Ritz-Carlton, odbywa się dzisiaj.

W tej pierwszej zwraca na siebie uwagę niesamowity wybór powojennych samochodów BMW. W sumie na licytację trafiło 18 sztuk, przedstawiających niezwykle szeroką paletę modelową marki. Z pewnością nie możemy powiedzieć, że to samochody kierowane do jednego typu odbiorcy. BMW zmieniało się, tak jak zmieniały się warunki życia w powojennej rzeczywistości Niemiec. Popatrzmy.

1958 BMW 501 A

BMW 501 A

BMW 501 A

BMW 501 A

BMW 501, zwane barokowym aniołem, było pierwszym bawarskim samochodem produkowanym po II wojnie światowej. Luksusowe, wyposażone w 8-cylindrowy silnik, było spełnieniem marzeń zarządu o produkcji doskonałych samochodów, lecz absolutnie nie przystawało do ogólnej kondycji niemieckiego społeczeństwa.

Przewidywana cena: 90–120 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 121 tys. dolarów.

1956 Isetta 300

Zobacz również: BMW 440i - dźwięk silnika

1956 BMW Isetta 300

1956 BMW Isetta 300

1956 BMW Isetta 300

BMW po wojnie opracowało projekt taniego samochodu napędzanego silnikiem motocyklowym, jednak z powodu wysokich inspiracji zarządu produkcji nie rozpoczęto. Tani samochód jednak bardzo był Niemcom potrzebny i zdecydowano się w końcu na produkt licencyjny. Zaprojektowana przez Renzo Rivoltę Isetta była pierwszym masowym produktem włoskiej firmy Iso. BMW produkcję rozpoczęło w 1955 roku, mikrosamochód napędzał silnik o pojemności 250 cm³, szybko powiększony do 298 cm³.

Przewidywana cena: 35–45 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 41,8 tys. dolarów.

1959 BMW Isetta 300

1959 BMW Isetta 300

1959 BMW Isetta 300

1959 BMW Isetta 300

Bliźniaczy model młodszy o 3 lata. Po kompleksowej restauracji w 2005 roku.
Przewidywana cena: 35–55 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 48,4 tys. dolarów.

1959 BMW 600

1959 BMW 600[

1959 BMW 600[

1959 BMW 600[

BMW 600 było twórczym rozwinięciem Isetty. Dzięki przedłużeniu karoserii i dodaniu dodatkowych drzwi udało się zmieścić dodatkową ławeczkę i pomieścić aż 4 osoby. O komfort lepiej nie pytać, lecz nowy (motocyklowy) silnik o pojemności 582 cm³ i 20 KM dawał temu jajku całkiem niezłe osiągi.

Przewidywana cena: 34–45 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 39,6 tys. dolarów.

1957 BMW 503 Coupe

BMW 503 Coupe

BMW 503 Coupe

BMW 503 Coupe

Choć niemieckie ulice szturmem zdobywały Isetty, sen o potędze jednak ciągle musiał trwać. BMW 503 było rozwinięciem modeli 502 i 501. Wyposażone w silnik V8 i modernistyczną karoserię, powstało w bardzo ograniczonej liczbie egzemplarzy — wyprodukowano tylko 273 modeli coupe.

Przewidywana cena: 225–275 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 220 tys. dolarów.

1958 BMW 507

1958 BMW 507

1958 BMW 507

1958 BMW 507

BMW 507, podobnie jak model 503, zostało stworzone z myślą o amerykańskim rynku. Piękna aluminiowa karoseria i świetne możliwości dynamiczne pozwoliły stworzyć niezapomniany samochód, który jednak w swojej epoce nie zdobył wielkiej popularności ze względu na astronomiczną cenę. Zbudowano zaledwie 252 egzemplarze… a koszty opracowania i produkcji samochodu były tak wysokie, że ponoć tylko rentowność przy sprzedaży motocykli i Isetty pozwoliły firmie przetrwać.

Przewidywana cena: 1,5 — 1,8 mln dolarów.
Uzyskana cena: 1,815 mln dolarów.

1964 BMW 700 Luxus LS

BMW 700 Luxus LS

BMW 700 Luxus LS

BMW 700 Luxus LS

BMW 700 powstało, gdyż Niemcom nie wystarczała już Isetta… pragnęli bardziej tradycyjnej, przypominającej pełnowymiarowy pojazd konstrukcji. Projekt nadwozia stworzył Włoch, Giovanni Michelotti, a auto było dostępne jako dwudrzwiowe coupe, sedan lub kabriolet. BMW 700 Luxus LS z aukcji to kolejna wersja nadwoziowa — dysponująca przedłużonym rozstawem osi.

Przewidywana cena: 25–35 tys. dolarów
Uzyskana cena: 22 tys. dolarów.

1965 BMW 700 LS Coupe

BMW 700 LS Coupe

BMW 700 LS Coupe

BMW 700 LS Coupe

BMW 700 LS Coupe to najwyższy model, zamykający cykl produkcyjny. Posiada moc 40 KM, ciągle uzyskiwaną z chłodzonego powietrzem dwucylindrowego silnika o pojemności 0,7 l. Nadwozie — coupe z długim rozstawem osi — uchodzi za najrzadziej spotykane, na aukcji jest jedna z 1730 wyprodukowanych sztuk.

Przewidywana cena: 25–35 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 35,2 tys. dolarów.

1960 BMW 700 Coupe

BMW 700 LS Coupe

BMW 700 Coupe

BMW 700 Coupe

Ten egzemplarz nie ma wysokiej wartości kolekcjonerskiej i należy go traktować jako retro zabawkę. Wyposażony w silnik motocyklowy z BMW K100 z lat 80'tych osiąga 110 KM, co w połączeniu z niską masą i regulowanym zawieszeniem robi z niego piekielną maszynę.

Przewidywana cena: 12–18 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 40,7 tys. dolarów.

1964 BMW 3200 CS

BMW 3200 CS

BMW 3200 CS

BMW 3200 CS

BMW 3200 CS bazowało na mechanice sprawdzonej w modelach 503 i 507, co oznacza, że pod maską ciągle odnajdziemy pochodzący z lat 30-tych silnik V8. Piękne nadwozie wyszło spod ręki Giorgetto Giugiaro z Bertone, w wielu detalach wyznaczając kierunek niemieckim stylistom na szereg lat. Ten zaprezentowany w 1961 roku model powstał w zaledwie 603 egzemplarzach, z których około 50 dotrwało do dziś.

Przewidywana cena: 65–85 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 48,4 tys. dolarów.

1967 BMW 1600 GT

BMW 1600 GT

BMW 1600 GT

BMW 1600 GT

Zaprojektowany przez Pietro Frua'ę, powstawał początkowo jako Glas GT, którą to markę przejęło BMW. Po zastosowaniu własnego silnika, tylnego zawieszenia, grilla i emblematów — dokończono produkcję 1255 egzemplarzy, które sprzedano jako BMW 1600 GT.

Przewidywana cena: 55–75 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 116,6 tys. dolarów.

1970 BMW 2000 Sedan

BMW 2000 Sedan

BMW 2000 Sedan

BMW 2000 Sedan

Nowoczesna, samonośna konstrukcja debiutowała w 1961 roku. Pod maską debiutowały doskonałe czterocylindrowe silniki M10. Neue Klasse 1500/1800/2000 weszło przebojem na rynek, całkowicie go odmieniając.

Przewidywana cena: 20–30 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 24,2 tys. dolarów.

1968 BMW 2000 CS

BMW 2000 CS

BMW 2000 CS

BMW 2000 CS

BMW 2000 C — to niezwykłe coupe bazujące na sedanie "Neue Klasse" przejęło po 3200 CS rolę flagowego modelu marki. Choć posiadało dwa razy mniejszą ilość cylindrów i na większą ilość mocy klienci BMW musieli jeszcze poczekać, w zamian otrzymywali świetne prowadzenie.

Przewidywana cena: 40–60 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 46,2 tys. dolarów.

1969 BMW 1602

BMW 1602

BMW 1602

BMW 1602

Wprowadzony w 1966 roku model 1600–2 (później przemianowany na 1602) stał się wzorcem w swojej klasie. Napęd na tylną oś, dynamiczne silniki, skuteczne zawieszenie i sportowa, dwudrzwiowa sylwetka przyczyniły się do ogromnego sukcesu.

Przewidywana cena: 35–55 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 26,4 tys. dolarów.

1971 BMW 2002 Baur Cabriolet

BMW 2002 Cabriolet

BMW 2002 Cabriolet

BMW 2002 Cabriolet

Sukces Neue Klasse w latach 60-tych postawił firmę na nogi i w kolejnym dziesięcioleciu pozwolił serwować coraz ciekawsze propozycje. BMW 2002 było oparte na modelu 1602, dodatkowo oferując większy silnik i większe możliwości wyboru nadwozia — oprócz dwudrzwiowego sedana i wersji Touring (która była hatchbackiem) , firma Baur zaproponowała również targę (2300 sztuk) i cabrio, na które przebudowano jedynie 200 sztuk.

Przewidywana cena: 40–60 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 68,2 tys. dolarów.

1972 BMW 3.0 CSL

BMW 3.0 CSL

BMW 3.0 CSL

BMW 3.0 CSL

BMW 3.0 CSL to prawdziwa legenda. W porównaniu z podstawowym E9 otrzymał lżejsze panele nadwozia, uboższe wyposażenie wnętrza i mocniejszy ok. 250-konny silnik. Samochód powstał, by spełnić wymagania homologacyjne serii ETCC, którą wygrywał w latach 1973, 1975–79, dorabiając się przydomka "batmobil".

Przewidywana cena: 125–175 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 148,5 tys. dolarów.

1980 BMW M1

BMW M1

BMW M1

BMW M1

Rzadko bywa tak, żeby pierwszy stworzony przez grupę konstruktorów samochód okazał się być tym najsłynniejszym, a nie inaczej należy nazwać sytuację z BMW Motorsport i modelem M1. Stworzony, by mógł podjąć walkę na torach wyścigowych z ultraszybkimi Porsche, po zmianie przepisów musiał mierzyć się jedynie ze sobą. Powstawał jako wspólny projekt z Lamborghini, autorem projektu karoserii jest Giugiaro, lecz kończyli go samodzielnie Niemcy. Oto jedna z zaledwie 399 zbudowanych drogowych sztuk.

Przewidywana cena: 325–375 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 379,5 tys. dolarów.

1988 BMW M6

BMW M6

BMW M6

BMW M6

Seria E24 uchodzi za najbardziej charakterystyczną w całym ostatnim 30-leciu marki. Projekt Paul'a Braq'a podkreślił wszystkie charakterystyczne cechy, a wersja M6 od BMW Motorsport jest jej ukoronowaniem. Wyposażona w silnik z M1, powstała w ok. 4 tys. egzemplarzy.

Przewidywana cena: 20–30 tys. dolarów.
Uzyskana cena: 57,2 tys. dolarów.

Więcej informacji o wybranych samochodach z ciekawych aukcji znajdziecie na Giełdzie klasyków:
http://www.gieldaklasykow.pl/tag/aukcje/

Zapraszam również na facebookowy fanpage: http://www.facebook.com/GieldaKlasykow

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Blogi:

100 koni z litra. Czy bać się downsizingu? Williams wraca na szczyt... mam nadzieję Mercedes-Benz C140 Kto jest twoim motoryzacyjnym idolem? Polak potrafi - Polonez VR6 Motoryzacyjny raj Trochę luksusu dla każdego [cz.2] Wystawa motocykli i skuterów w Warszawie [relacja] O miejskiej komunikacji Relacja z Prologu Pierwszego Rajdu Motyczańskiego w Lublinie. Vintage Auto Art Euro X - gwóźdź do trumny emocji w motoryzacji Trochę luksusu dla każdego [cz.1] Jaka jest rzeczywista pojemność bagażnika w naszych wozach? Będzie grubo czy nie? Wspomnienie po latach, czyli test malucha na dystansie 19 tys. kilometrów O nazwach aut Pin-Up Racing Team - nowy zespół wyścigowy Giełda klasyków: Ferrari 275 GTB/4 ex-Romana Polańskiego O wujku Staszku, czyli opowieść o Dużym Fiacie Kreatywna technologia Citroëna [Notka z drogi] Strzelanie i podpalanie - czyli coś, co tygryski lubią najbardziej Nie patrzcie na wyniki Hyundaia bo są nieistotne Gumball 3000 w Warszawie - fotorelacja

Popularne w tym tygodniu:

Supersamochody są wszędzie Audi to nie zawsze premium, a Citroen to nie zawsze zło - czyli subiektywnie o samochodach od Audi po Forda.